خلیل رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با تأکید بر ضرورت شناسایی، آموزش و مداخله تربیتی بهنگام در دوره پیش‌دبستانی اظهار داشت: مداخلات بهنگام بیانگر یک برنامه آموزشی، خدماتی و حمایتی است که در جهت رفع مشکلات یادگیری نوآموزان دیرآموز پیش از آغاز دوره رسمی آموزش بوده و بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: تسهیل فرآیند آموزش، تقویت تعاملات اجتماعی، آگاهی‌بخشی به مربیان و خانواده‌ها در خصوص نحوه برخورد با این نوآموزان و  استفاده از خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره از دیگر ویژگی‌های مهم اجرای این طرح است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه این طرح فرصتی طلایی برای رشد همه‌جانبه نوآموز فراهم می‌کند، تصریح کرد: در این طرح نوآموزان پیش‌دبستانی 4 تا 6 سال با نیازهای ویژه به‌منظور پیشبرد اهداف توسعه آموزشی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارائه خدمات حمایتی و پیشگیری از معلولیت‌های ثانویه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی به اهمیت برگزاری کلاس‌های جبرانی، مراقبت‌های آموزشی قبل از وارد شدن به دوره دبستان برای نوآموزان دیرآموز و تعیین سطح توانایی‌ها و ضعف‌های آنان اشاره کرد و گفت: اجرای مداخله بهنگام گامی مؤثر در ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی، توان‌بخشی و ارتقای شاخص‌های پرورشی است.

رنجبر بیان کرد: طرح مداخله آموزشی بهنگام در تابستان سال‌جاری با برگزاری کلاس‌های تخصص برای نوآموزان دیرآموز و برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین و مربیان آنان اجرا شد.

وی یکی از مهم‌ترین نتایج اجرای این طرح را پیشگیری از انتقال نوآموزان به مدارس با نیازهای ویژه دانست و اظهار کرد: بهبود رشد شناختی، اجتماعی، حسی حرکتی، مهارت‌های کلامی و مهارت‌های زبانی از جمله فواید این طرح است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان خاطرنشان کرد: از سال 1393 تاکنون، برخی از نوآموزان دوره پیش‌دبستانی کشور یک سال قبل از ورود به دبستان مورد سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفته و از این طریق نوآموزان دیرآموز شناسایی و خدمات مداخله‌ای باهدف ارتقای کیفی آموزش به آنان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ش

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *